Scrierea unei secțiuni de impact convingătoare pentru o propunere de proiect în cadrul programului Orizont Europa

 

Acest articol dezvăluie informații valoroase pentru a obține o secțiune de impact convingătoare pentru o propunere de proiect, fiind detaliate așteptări ale evaluatorilor, dar și aspectul de noutate.

Secțiunea Impact este poate cea mai importantă în etapa de evaluare a propunerilor de proiect din programul Orizont Europa, poate chiar mai mult decât inovarea în sine sau punerea sa în aplicare a idei de proiect. Acest lucru se datorează în principal faptului că pentru a-și demonstra valoarea, o nouă tehnologie trebuie să aibă un impact societal, de mediu, financiar și/sau de afaceri. Fără aceasta, va fi doar o altă soluție care va rămâne pe raft, în curând să fie uitată, motiv pentru care Comisia Europeană, prin intermediul noului program Orizont Europa, se concentrează asupra pieței și a impactului mai larg al proiectelor, înainte de a decide modul în care va distribui finanțarea disponibilă. Comisia dorește să vadă și să promoveze proiecte și idei care vor schimba societatea noastră.

Înainte de a intra în detalii cu privire la modul în care solicitanții își vor construi secțiunile de impact, este foarte important să se diferențieze și să se clarifice relația dintre obiectivele și impactul proiectelor. Obiectivele proiectului sunt obiectivele tehnologice și comerciale pe care fiecare solicitant se așteaptă să le atingă în cadrul proiectului Orizont Europa. Pentru a atinge aceste obiective, se vor desfășura o serie de activități (plan de lucru, pachete de lucru, activități și sub-activități) care vor conduce la rezultate așteptate (KPI – indicatori-cheie de performanță). Acești indicatori ai proiectului vor conduce la impactul intern (pentru solicitant) și extern (pentru societate).

Secțiunea Impact poate fi văzută ca un plan de afaceri bine elaborat al solicitantului și al proiectului. Acesta

trebuie să acopere cât mai multe secțiuni pentru a convinge evaluatorii pentru potențialul de piață al tehnologiei sau ideii respective. Aspectul comercial al fiecărui proiect este întotdeauna în fruntea secțiunii

Impact, dar nu numai, un rol extrem de important ocupându-l impactul societal și de mediu este extrem de important pentru anumite programe specifice. De exemplu, în Acordul Verde European („Green Deal”),

evaluatorii pun accent pe impactul soluțiilor propuse asupra mediului.

Secțiunea Impact trebuie să convingă Comisia Europeană că bugetul pe care îl distribuie fiecărui proiect merită banii și efortul pe termen lung. Fiecare program Orizont Europa solicită informații pe diferite nivele. Programele în care inovarea se află încă într-un stadiu scăzut de cercetare și dezvoltare pot necesita o abordare comercială mai generică în comparație cu programele care încep de la un nivel mai ridicat de pregătire tehnologică (TRLtechnological readiness level).

Definirea impactului așteptat. Aproape toate programele necesită o analiză detaliată a impactului așteptat. Aceasta poate include o descriere a modului în care proiectul va contribui pe diferite domenii, cum ar fi impactul specific menționat în fiecare program de lucru, progresul științific și/sau tehnologic, impactul societal și adițional, impactul asupra mediului. Este important de remarcat faptul că în programele legate de mediu (de exemplu, Acordul Verde European) există un impact asupra mediului pe fiecare proiect, întotdeauna în concordanță cu programul de lucru aferent.

Cu toate acestea, este destul de des întâlnit ca aceste proiecte să aibă un impact colateral asupra mediului.

Este o necesitate demonstrarea modului în care proiectul va îmbunătăți capacitatea de inovare și va consolida competitivitatea partenerilor în cadrul proiectelor de colaborare, definirea clientului, utilizatorului final al soluției. Este importantă adăugarea unei secțiuni cantitative și calitative privind dorința potențialilor clienți de a cumpăra produsul/ideea finală, precum și compararea soluției cu actuala ofertă, folosind o analiză costbeneficiu. În acest stadiu este esențială o analiză de piață scurtă, dar solidă, care să răspundă următoarelor întrebări: „Care este principala piață pe care îți propui să intri și să o influențezi, tendințele pieței și potențialele bariere?”, „Care este valoarea actuală a pieței și creșterea preconizată a acesteia în următorii cinci până la zece ani?”, „Care regiune/țară este liderul actual și care se așteaptă să se confrunte cu cea mai rapidă creștere?”. Comisia încurajează întotdeauna proiectele care pot fie să creeze noi piețe, fie să le remodeleze pe cele existente, în așa fel încât furnizarea unor asemenea date să justifice valoare propunerii.

Sfat practic: încercați să legați cele mai interesante piețe din punct de vedere geografic cu cele pe care doriți să le introduceți în perioada de comercializare a proiectului.

Un aspect important este dezvăluirea relevanței economice a soluției propuse, și anume impactul pe care

aceasta îl va avea asupra organizației solicitantului sau asupra tuturor partenerilor proiectului (în cazul

proiectelor colaborative). Concret, care sunt veniturile și profiturile pe care fiecare entitate le va genera ca urmare a proiectului, a creării de locuri de muncă, a cotei de piață, a rentabilității investiției și a altor beneficii colaterale. Deoarece finanțarea Comisiei este, de obicei, doar începutul pentru ca fiecare entitate solicitantă să înceapă să avanseze în ceea ce privește dezvoltarea și comercializarea, este, de asemenea, importantă și elaborarea politicii de investiții de capital pentru perioada de sustenabilitate a proiectului, indicând cerințele suplimentare de finanțare, modul în care vor fi solicitate și nevoia pentru care vor fi solicitate.

Valoare adăugată ar aduce și dovezile de studiu al pieței și a identificării potențialelor bariere și obstacole, precum și condiții-cadru care pot pune în pericol succesul proiectului. În această etapă, barierele comerciale vor fi diferențiate cu factori de risc în ceea ce privește implementarea (de exemplu, o copie potențială a ideii, analiza concurenței).

Sfat practic: este importantă precizia și furnizarea informațiillor exacte care justifică proiectul și obiectivele acestuia. Menționarea impactului generic este relevant în secțiunea de introducere, dar nu poate fi un argument de la sine înțeles. Personalizarea fiecărui impact și utilizarea unor indicatori cuantificați va fi utilizată pentru a arăta diferențierea reală față de soluții similare.

Noutățile secțiunii Impact. O inovație majoră în secțiunea Impact din programul Orizont Europa, în comparație cu Orizont 2020, este noua abordare prin intermediul a nouă căi de impact esențiale (KIP- Key Impact Pathways). Obiectivul-cheie al Comisiei Europene este acela de a vedea impactul finanțării UE pentru cercetare și inovare (R&I) asupra cetățenilor, legiuitorilor și autorităților bugetare. Există câte trei KIP-uri pentru fiecare din cele trei domenii de impact:

  • Impactul științific:

(1) Crearea de noi cunoștințe de înaltă calitate;

(2) Consolidarea capitalului uman în domeniul cercetării și inovării;

(3) Promovarea diseminării cunoștințelor.

  • Impactul societal asupra științei deschise:

(4) Abordarea priorităților de politică ale UE și a provocărilor globale prin intermediul R&I;

(5) Obținerea de beneficii și impact prin intermediul misiunilor de cercetare și inovare;

(6) Consolidarea adoptării cercetării și inovării în societate.

  • Impactul economic / tehnologic:

(7) Generarea de creștere bazată pe inovare;

(8) Crearea de locuri de muncă mai multe și mai bune;

(9) Mobilizarea investițiilor în cercetare și inovare.

Maximizarea impactului unei propuneri de proiect Orizont Europa. Evaluatorii doresc să vadă măsuri potențiale pentru a maximiza impactul așteptat. Astfel, va fi completată o subsecțiune care include, de obicei, trei subiecte:

  1. Planul de diseminare și exploatare, și anume, descrierea unei căi credibile de a furniza inovarea pe piață și de a contribui la extinderea entității. Acesta include un plan de afaceri (model de afacere, strategie de stabilire a prețurilor, strategie comercială, extindere geografică) și enumerarea potențialilor parteneri externi (părțile interesate) care ar fi necesar să fie implicați pentru a ajunge la o exploatare comercială de succes.
  2. Activități de comunicare, și anume, promovarea activității pe perioada proiectului (creșterea gradului de conștientizare prin conferințe și expoziții industriale, ateliere, publicarea în reviste etc.).
  3. Proprietate intelectuală, protecția cunoștințelor și aspecte de reglementare este un subiect foarte important, pe care adesea solicitanții o subestimează. Proiectul propus trebuie să fie protejat din punct de vedere comercial, iar succesul acestuia nu trebuie să depindă în mare măsură de reglementările vulnerabile la schimbare de pe piețele-țintă.

Nu în ultimul rând, este bine să fie inclus și un scurt plan de gestionare a datelor.

Sursa: EMDESK